Veelgestelde vragen
//=$text05;?>-
-
U heeft recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Uw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft.
-
Een medische verklaring is een brief van de arts waarin staat beschreven dat de patiënt beperkingen heeft of ziek is en om deze redenen speciale voorzieningen nodig heeft of bepaalde dingen niet meer kan. Helaas kunt u bij uw eigen huisarts niet terecht voor een medische verklaring. Dit is volgens de richtlijnen van de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen.
-
De huisartsen geven geen medische verklaringen af. Lees wat hiervoor de redenen zijn in de PDF.
-
Schrijf u eerst in bij uw nieuwe huisartsenpraktijk. Zodra u bent ingeschreven, informeert u uw oude praktijk over de overstap. Geef daarbij uw toestemming om uw medisch dossier digitaal door te sturen via Zorgtransfer. Uw oude praktijk zorgt voor de overdracht van uw gegevens en schrijft u vervolgens uit. Zo wordt alles netjes afgehandeld.
-
Wijzig uw adresgegevens bij voorkeur in uw patiëntenportaal. Komt u er niet uit? Neem dan telefonisch contact op met de assistente. Na een verhuizing kan het voorkomen dat we u adviseren een andere huisarts te zoeken, omdat de afstand tot de praktijk te groot kan zijn. Om verantwoorde zorg te kunnen leveren moet de huisarts namelijk snel bij u kunnen zijn in geval van nood.
-
U kunt contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar heeft een speciale afdeling voor zorgbemiddeling en kan u misschien helpen met het vinden van een nieuwe huisarts in uw woonplaats.
-
Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.
-
Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via www.ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.
-
Neem contact op met uw zorgverzekeraar of raadpleeg uw polisvoorwaarden. Hier staat precies in wat u vergoed krijgt van uw verzekering.
-
Bij thuiszorg of verpleegkundige hulp aan huis is veel mogelijk. U kunt hierbij denken aan wondverzorging, hulp bij wassen, hulp bij aankleden en het toedienen van medicatie. Via IedereenZorgt.nl vraagt u wijkverpleging en ondersteuning bij de persoonlijke verzorging aan. Wijkverpleegkundigen van zorgorganisaties in de regio coördineren samen de aanvragen op basis van expertise en beschikbaarheid. Hierdoor kan de beschikbare wijkzorg optimaal benut worden voor wie dit nodig heeft.
-
Ketenzorg is zorg waarbij verschillende zorgverleners samenwerken rondom chronische aandoeningen, zoals diabetes, astma, hartfalen of COPD.
-
Voor sommige zorg heeft uw huisarts een samenwerking met de regionale huisartsenorganisatie (Humo). U ziet dan de naam Humo in de declaratie. Het gaat meestal om één van de volgende declaraties:
- Voor een deel van de kosten die uw huisarts maakt om bepaalde zorg te leveren, bijvoorbeeld ouderenzorg, ontvangt uw huisarts een vergoeding per ingeschreven patiënt. Ook u staat ingeschreven bij uw huisarts. Vandaar dat u deze vergoeding terug kunt vinden op het overzicht van uw zorgverzekeraar. Het gaat vaak om meerdere kleine bedragen per kwartaal. Deze kosten zijn voor de beschikbaarheid en het organiseren van deze zorg, voor iedereen.
- Ook kan het zijn dat uw huisarts of praktijkondersteuner u specifieke zorg levert, bijvoorbeeld COPD- of diabeteszorg, die door Humo in rekening wordt gebracht bij uw zorgverzekeraar. Ook deze kosten vindt u terug op het overzicht van uw zorgverzekeraar.
Al deze kosten gaan niet van uw eigen risico af en worden volledig vergoed vanuit de basisverzekering. U betaalt dus zelf niets extra's voor deze kosten.
-
Betrouwbare medische informatie kunt u vinden op de website www.thuisarts.nl. Weet u niet zeker of u een afspraak moet maken, kijk dan op www.moetiknaardedokter.nl.
-
Wij proberen een bezoek aan onze huisartsenpraktijk of behandeling bij de huisarts zo prettig mogelijk te maken. Toch kan het gebeuren dat er een minder fijne ervaring is. Laat dit weten, dan zoeken we samen naar een verbetering of oplossing. Meer informatie vindt u op de pagina 'Klachtenregeling'.
-
G.A.A Opheij
BIG: 69058339101H.T.M. de Goeij
BIG: 19058164601
-
-
-
U vangt dan urine op een in schoon potje om op de praktijk te laten onderzoeken. Tot u naar de praktijk gaat bewaart u het in de koelkast. U levert het bij voorkeur voor 10.00 uur in bij de balie zodat wij de tijd hebben het te onderzoeken, te laten beoordelen door de arts en zo nodig medicatie voor te schrijven en de apotheek tijd heeft dit klaar te leggen.
-
Tegenwoordig weten we dat bij gezonde vrouwen een blaasontsteking meestal vanzelf over gaat. We wachten daarom het liefst met het voorschrijven van medicatie. Dat kan u natuurlijk zelf ook doen door pas na een dag of drie bij aanhoudende klachten uw urine langs te brengen. Mocht u niet gezond zijn (denk bijvoorbeeld aan een afwijking aan uw nieren, of diabetes) of u heeft koorts of veel buik- of flankpijn, dan wacht u natuurlijk niet met urine brengen.
-
Nuchter betekent dat u vanaf middernacht voor het onderzoek of de operatie niets eet of drinkt, met uitzondering van water, thee en koffie zonder toevoegingen.
-
De huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen wanneer je dringend medische zorg nodig hebt. Er is sprake van spoed. Maar, wat is spoed eigenlijk? Misschien vindt de één een blauwe teen heel erge spoed en belt de ander pas wanneer hij niet meer op z’n been kan staan. Volgens huisartsen betekent spoed: wanneer het medisch gezien ongewenst is om tot de volgende werkdag te wachten met de klacht.
-
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeursmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. Wilt u toch uw oude merk medicijnen? Dan kunt u ervoor kiezen dit zelf te betalen.
-
-
-
Wanneer u de huisartsenpraktijk belt krijgt u de assistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag duidelijk te krijgen en om vast te stellen hoeveel spoed erbij is. Dat heet triage.
Het doel van triage is om de urgentie van uw klacht te bepalen, dat wil zeggen hoe dringend uw klacht beoordeeld moet worden door de huisarts. Met behulp van triage krijgen wij een juist beeld van de situatie van u als patiënt en kunnen wij op grond daarvan goede en verantwoorde zorg geven. Daarnaast helpt triëren om de praktijk efficiënt te laten functioneren, de kwaliteit van de zorg te handhaven en de wachttijden tot een minimum te beperken, ondanks de toenemende drukte.
Het gaat er bij triage dus niet om dat de assistente de diagnose stelt. Wel moet zij een aantal dingen weten om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Ze kan bijvoorbeeld vragen stellen over de klacht waarvoor u belt, waarover u zich ongerust maakt en wat u zelf denkt dat misschien de oorzaak is.
Als de afspraak geen haast heeft, zal de assistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken of voor een uitgebreider gesprek, zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken.
Triage vindt plaats op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. De doktersassistenten zijn opgeleid om triage te verrichten. Uiteraard wordt triage altijd in samenspraak met de huisarts toegepast.
-
Een consult duurt 15 minuten. In die 15 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat zij of u eraan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek noteert de huisarts alles in de computer. Het bespreken van meerdere klachten in een consult zal een uitloop veroorzaken in het spreekuur en een langere wachttijd. Dit willen we voorkomen.
-
Bereid uw bezoek goed voor door uw klachten van tevoren op te schrijven, inclusief hoe lang u deze al heeft en wat uw vragen hierover zijn. Dit helpt om niets te vergeten tijdens het gesprek. Hebt u meerdere klachten? Houd er dan rekening mee dat u mogelijk een dubbele afspraak moet maken, zodat er voldoende tijd is om alles te bespreken. Neem ook altijd een actuele medicatielijst mee. Als er tijdens het consult niet genoeg tijd is om alles te behandelen, kan de huisarts u vragen om een vervolgafspraak te maken. Op deze manier kan de huisarts u zo goed mogelijk helpen binnen de beschikbare tijd.
-